Propozycja doboru treści dla uczniów klas VII i VIII w ramach realizacji 10 godzin.
Tematy zajęć w ramach programu realizacji doradztwa zawodowego dla klasy VII
W klasie VII zaplanowano realizację 4 tematów z obszaru 1, 2 z obszaru 2, 1 z obszaru 3 oraz 3 z obszaru 4.
Uczniowie pracują metoda portfolio. Portfolio to gromadzenie przez uczniów w teczkach dokumentacji nad określonym problemem. Kształci umiejętność planowania, organizowania, selekcji materiałów, wykorzystywania informacji z różnych źródeł, prezentacji na lekcji; rozwija osobiste zainteresowania uczniów.
| Obszar | Tematy |
1. | Poznanie siebie | Moje pasje, moje zainteresowania. Autodiagnoza preferencji zawodowych. Temperament, charakter osobowość – poznaję siebie. Miasto zawodów – mój moodboard przyszłości. |
2. | Świat zawodów i rynek pracy | Mapa karier – mój wymarzony zawód. Mapa karier – odkrywamy zawody przyszłości |
3. | Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie | Kompetencje miękkie – mój plecak doświadczeń. |
4. | Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych | System szkolnictwa w Polsce. Moja wizja kariery – ścieżki kształcenia i ścieżki zawodowe. Zintegrowany system kwalifikacji, gdzie jeszcze mogę się uczyć. |
Tematy zajęć w ramach programu realizacji doradztwa zawodowego dla klasy VIII
W klasie VIII zaplanowano realizację 3 tematy z obszaru 1, 3 z obszaru 2, jeden z obszaru 3 oraz 3 z obszaru 4.
Uczniowie pracują metoda portfolio. Portfolio to gromadzenie przez uczniów w teczkach dokumentacji nad określonym problemem. Kształci umiejętność planowania, organizowania, selekcji materiałów, wykorzystywania informacji z różnych źródeł, prezentacji na lekcji; rozwija osobiste zainteresowania uczniów.
| Obszar | Tematy |
1. | Poznanie siebie | Mój świat wartości. Mapa karier – reklama zawodu marzeń. Szukam pracy idealnej, czyli ogłoszenia o pracę. |
2. | Świat zawodów i rynek pracy | Barometr zawodów, czyli co piszczy na rynku pracy lokalnym i ogólnopolskim. Instytucje rynku pracy. Gdzie szukać pomocy. Etat czy praca na własny rachunek? |
3. | Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie | Programy europejskie, czyli gdzie mogę zdobyć doświadczenie zawodowe? |
4. | Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych | Mój wybór szkoły a moje predyspozycje. Jak analizować oferty szkół ponadpodstawowych? Analiza i omówienie portfolio – autoprezentacja. |